Dlaczego po treningu boli głowa?

Trening biegowy powinien przynosić przede wszytskim poprawę zdrowia. Biegacze generalnie cieszą się dużo lepszym zdrowiem psychofizycznym niż osoby prowadzące siedzący tryb życia. Tak przynajmniej powinno być.... Czasem jednak dzieje się tak że aktywność fizyczna uwalnia pewne dolegliwości. Coraz częściej spotykamy się z informacją że po treningu biegacze cierpią na bóle głowy oraz napięcie w okolicy karku i barków.

Z czego może to wynikać?

Wizyta u lekarza

Pamiętaj wszystkie po wysiłkowe bóle głowy powinny być przebadane przez lekarza. Oczywiście choroby dotyczące mózgu i naczyń krwionośnych to chyba najgorsze z możliwych scenariuszy. Ale nie wyobrażam sobie sytuacji w której igonujemy poważne choroby. Musimy pamiętać, że nie zawsze nasze problemy zdrowotne są błahe i łatwe do rozwiązania.

Warto się badań i sprawdzać.

 

Od biurka do biegu, start!

Jako fizjoterapeutka skupię się raczej na aspektach dotyczących układu ruchu. Jednym się nich będzie przełożenie pozycji ciała w której siedzimy za biurkiem na bieganie.  

 

Podczas siedzenia często mocno wysuwamy głowę oraz barki w przód i w dół, czyli po prostu się garbimy. A wręcz zastygamy na kilka godzin w tej pozycji. Mięśnie : czworoboczny , dźwigacz łopatki oraz prostownik grzbietu stają się boleśnie napięte i twarde. Natomiast mięśnie pochyle, piersiowy większy i mniejszy stają się skrócone i nie rozciągnięte. Dysbalans pomiędzy tymi grupami mięśni uszkadza również funkcjonowanie stawu barkowego oraz kręgosłupa w odcinku piersiowym.

Wszystkie te zaburzenia w konsekwencji moją doprowadzić do napięciowych bólów głowy.

Czyli bólu, który wynika z nieprawidłowo pracujących mięśni.

 

Działanie przy biurku.

- Nie zastygaj ! Każdy powinien co około 15 min zrobić króciutką przerwę na choćby mały ruch. Najprostsze ćwiczenie do wykonania przy biurku. Uważasz, że to rozbije Twój rytm pracy?

Badania wykazują że częste przerwy, wspomagają skupienie więc będziesz pracować bardziej efektywnie.


 

Technika biegu "na siłacza"

Nasze ciało to bardzo skomplikowana maszyna. Nie da się z całą pewnością stwierdzić, który dokładnie błąd należy eliminować by pozbyć się napięciowych bólów głowy.

Polecam się przebadać u Fizjoterapeuty i dowiedzieć się jaka jest rzeczywista przyczyna problemów. Z mojego doświadczenia wynika że często osoby które biegają bardzo "siłowo" cierpią na wspomniane dolegliwości. "Siłowo" oznacza, że przyjmują zamknięta pozycję ciała. Unoszą wysoko barki i bardzo i gwałtownie pracują ramionami. Pozycja obręczy barkowej przypomina u takich biegaczy pozycję bokserską. Łokcie bardzo często wędrują mocno do boku a dłoń przekracza linie pośrodkową ciała

Przyczynami takiej pozycji mogą być wspomniane przykurczę przedniej taśmy mięśniowej ( mięśnie wymienione w podpunkcie wyżej) i powstały dysbalanas mięśniowy. Słaba technika biegowa również może powodować bóle głowy. Często zdarza się, że zwłaszcza początkujący biegacze pokonują bardzo duży kilometraż, dosyć szybkim tempem. Powoduje to wzrost ich wydolności ogólnej. Ale nie oznacza to poprawy cechy motoryczny oraz umiejętności technicznych. Zbyt słaba kontrola nerwowo – mięśniowa, błędny wzorzec ruchu czy też słaba stabilizacja może w konsekwencji prowadzić do napięcia mięśni w górnej partii ciała.


Aby przerwać błędne koło należy trochę poćwiczyć. Wystarczy taśma elastyczna i choćby klamka do której będzie można ją przymocować. Stań prosto ( to znaczy postaraj się ustawić ucho nad barkiem, klatkę piersiową dokładnie nad miednicą, lekko spięty brzuch)

1- cofnij i opuść bark - spróbój wyobrazić sobie, że chcesz poprowadzić łopatkę szeroko w dół, NIE ściągaj w stronę kręgosłupa!

2- powoli poprowadź łokieć w tył, utrzymując rękę bardzo blisko tułowia.

3- powoli wróć do pozycji wyjściowej.

10 razy 3 serie  

Usiądź w siadzie skrzyżnym blisko ściany, tak by możliwe całe plecy i głowa były o nie mocno oparte.Ustaw ręce jak na obrazku. Spróbój przykleić się do ściany.

Następnie poprowadzić dłonie w stronę sufitu, cały czas trzymając barki nisko.

Zaakcentuj ruch- im bardziej dłonie idą w górę tym bardziej sprowadż barki i łopatki dół

Spróbuj popwtórzyć kilka razy i odpocząć. Na pierwszy raz wystarczy około 10 powtórzeń.

Jeśli ćwiczenia nie mogą warto wybrać się na profesjonalną diagnostykę do Fizjoterapeuty.

Rehability.pl

Aleksandra Kłak